Melk is goed voor elk…

Iedereen heeft van huis uit geleerd dat melk goed voor je is. Toch hoor je langzamerhand de stemming rond melk veranderen.
Meer en meer komen er bewijzen van wat al heel lang bekend is. Melk wordt steeds meer in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholteontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis.
Koemelk is prima voor opgroeiende kalfjes. Het is perfect afgestemd op de natuurlijke behoeften van het dier. Al een jaar na de geboorte is een kalf uitgegroeid tot een volwassen koe, die vervolgens zelf nooit meer melk drinkt. Des te vreemder is het dat volwassen mensen wél liters koemelk per week drinken. Bovendien eten ze ook nog eens heel wat producten waarin dierlijke melk verwerkt. De mens is daarmee het enige ‘zoogdier’ dat zich – eenmaal volwassen- met melk voedt. En nog wel melk van een andere soort. En ook daarmee is de mens een uitzondering. Een olifantje zal het beslist niet in zijn hoofd halen om bijvoorbeeld geitenmelk te drinken. Melk van verschillende soorten zoogdieren is immers steeds van een andere samenstelling. Op de vitaminen, mineralen en vetten waarop een olifant groeit en bloeit, zal een geitje waarschijnlijk verpieteren, en andersom. En van de melk waarvan kalfjes groeien, worden veel mensen ziek.


Mensen nuttigen pas de laatste tienduizend jaar melk van dieren. Er gingen dus vele miljoenen jaren van menselijke evolutie voorbij, zonder dat de mens er aan dacht ‘vreemdsoortige’ melk te gaan drinken. Nu vinden we dat heel gewoon en de laatste
honderd jaar is er dan ook sprake van melkconsumptie op grote schaal. We kennen een zuivelindustrie die enorme hoeveelheden melk ‘wint’, zuivert, verwerkt, verpakt en koelt. Toch denken veel mensen dat melk een volkomen natuurlijk product is en dat het drinken ervan daarom niet schadelijk kan zijn. Mis. Dierlijke vetten zijn verzadigd en daarmee een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten. En dierlijke eiwitten worden wel in verband gebracht met aandoeningen als reuma en artritis. Beide stoffen zitten volop in melk en alleen al daarom is zuivel dus niet gezond. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het vermijden van melkvetten: bij baby’s die pas een paar maanden oud waren en koemelk dronken, werd in de bloedvaten al het begin van aderverkalking aangetroffen. Zelfs bij ongeborenen zijn de allereerste verschijnselen van arteriosclerose gevonden: de moeder had dan veel koemelk gedronken. Het idee dat zwangere en zogende vrouwen extra melk moeten drinken, is dus echt achterhaald.


In het Amerikaanse tijdschrift Diabetes Care verscheen in 1994 al een artikel waarin het verband werd gelegd tussen de consumptie van melk op jonge leeftijd en het ontstaan van diabetes later. De Italiaanse arts dr. D. Fava deed er in Italië onderzoek naar. Zijn conclusie: kinderen die gedurende de eerste drie maanden van hun leven geen koemelk kregen, hadden 40% minder kans op jeugdsuikerziekte. Hij vermoedt dat er een bepaalde stof in melk zit, die de alvleesklier (die insuline produceert) beschadigt. Kaas had dit effect overigens niet.
 



De melk die wij in pakken in de supermarkt kopen, is gepasteuriseerd. Zo wordt ze minder snel zuur en worden de schadelijke bacteriën in melk gedood. Prima, alleen gaan er helaas bij dit proces meer dingen dood dan bacteriën alleen: de meeste vitaminen en enzymen gaan er ook aan onderdoor, Ook fosfatase wordt vernietigd, een belangrijk enzym dat nodig is bij de opname van calcium.

Wat gebeurt er als je tegen botontkalking extra melk drinkt? Niets! De anorganische calcium wordt al slecht geabsorbeerd door het lichaam en als fosfatase ontbreekt is er zelfs nauwelijks sprake van calciumopname. Dit verhaal gaat ook op voor gesteriliseerde melk, die zelfs nog langer wordt verhit en daardoor nog minder waardevolle voedingsstoffen bevat.


Moet je dan geen extra melk drinken om voldoende calcium binnen te krijgen en botontkalking te voorkomen? Voedingsdeskundige Pim Dekker van Solgar Vitamins: “Per dag heeft een mens ongeveer 800 mg. calcium nodig, maar we krijgen met gemak 1000 mg. van deze stof binnen. Calcium aanvullen is mijn ’s inziens dus helemaal niet nodig – vooral niet via koemelk, want de calcium daarin heen immers een slecht opneembare vorm. Vrouwen die bang zijn voor broze botten kunnen beter extra magnesium gebruiken: botontkalking zal eerder ontstaan door een gebrek aan dit mineraal. Bladgroenten, boerenkool, broccoli, noten, zaden, volkoren producten en peulvruchten zijn rijk aan magnesium en werken dus beter tegen osteoporose dan melk.”


Koemelk verschilt op een paar essentiële punten van moedermelk. Ze bevat bijvoorbeeld veel meer calcium, zij het in een vorm die door mensen slecht wordt opgenomen. Daarentegen mist melk de rijkdom aan linolzuur, een voor de gezondheid belangrijk
onverzadigd vet. Baby’s die met koemelk worden gevoed – eenvoudig omdat de moeder zelf geen of te weinig melk heeft- missen dit mensenmelkbestanddeel dat onder meer onontbeerlijk is voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel.
Wetenschappers leggen dan ook wel het verband tussen het drinken van koemelk op jonge leeftijd en het ontstaan van ziekten aan het zenuwstelsel op latere leeftijd (zoals multiple sclerose).

Maar er zijn meer verschillen. Neem de eiwitconcentratie: iedere melksoort kent een
andere concentratie, die samenhangt met de snelheid waarmee de ‘baby’ moet groeien.
Paardenmelk heeft een eiwitconcentratie van 2% en het duurt dan ook twee maanden
voordat een veulen in gewicht is verdubbeld. Een net geboren konijntje verdubbeld zijn
gewicht in één week en de melk die hij (één keer per dag) drinkt, kent dan ook een
concentratie van maar liefst 12%. Moedermelk bevat de laagste eiwitconcentratie van
alle zoogdieren: 0,7 – 1,4%. Daarom moet een mensenbaby ook vaak gevoed worden.
De melk van koeien is maar liefst driemaal geconcentreerder in eiwitten dan onze eigen
melk en dat is niet goed voor een mens.

Pim Dekker: “De gemiddelde Nederlander nuttigt per dag zo’n 85 gram aan eiwitten. En dat terwijl mensen maar zo’n 50 tot 60 gram per dag nodig hebben.” Dat overschot aan eiwitten is ongezond; het leidt onder andere tot ‘verzuring’ van het lichaam en daarmee tot de meest uiteenlopende klachten. Pim: “Koemelk bevat hoge concentraties eiwitten en hoe meer melk en zuivel wij gebruiken, hoe groter het ongezonde overschot aan eiwitten zal zijn. Daarom raad ik aan melk en zuivel tot een minimum te beperken.”


Mensen die veel koemelk drinken, lopen grote kans allergisch te worden voor de eiwitten in melk. Daarnaast zijn er veel mensen die de lactose (melksuiker) in melk niet verdragen. Zo’n lactose-intolerantie uit zich vooral in winderigheid en diarree, terwijl een koemelkallergie de meest uiteenlopende klachten kan geven – nattend eczeem bijvoorbeeld, gezwollen oogleden, darmkrampen, chronische loopneus. bronchitis, migraine, psychische stoornissen, stuipen, slaapproblemen, middenoorontstekingen… .

In totaal wordt koemelk door 7,5% van alle kinderen ouder dan een jaar niet of heel beperkt verdragen: zij kunnen dan wel soja- of granenmelk drinken. Voor mensen met een koemelkallergie zijn geiten- en schapenmelk geen goede vervangers. De eiwitten hierin lijken sterk op die van koemelk en kunnen dus ook allergische reacties veroorzaken. Bovendien bouwen meer dan zestig procent van de mensen met een koemelkallergie in no time een allergie voor geiten- of schapenmelk op.


De meeste mensen weten wel dat je allergisch kunt zijn voor melk. Zon 150.000 Nederlanders reageren allergisch of overgevoelig als zij melk of melkproducten nuttigen. Ook zijn er voedingsdeskundigen die melkconsumptie in verband brengen met chronische migraine en dito verkoudheid, met hooikoorts, astma, artritis en andere degeneratieve aandoeningen. In het beroemde boek “Een leven lang fit” geven de voedingsdeskundigen Harvey en Marilyn Diamond een verklaring voor het negatieve effect van melk op onze gezondheid. De enzymen die het lichaam nodig heeft om melk af te breken (renine en lactase), zijn bij de meeste mensen na het derde levensjaar zo goed als verdwenen. Het lichaam is dus na de ‘zoogtijd’ eenvoudig niet meer berekend op melk. Drinken we het toch, dan wordt de melk slecht verteerd, zelfs als het menselijke melk zou zijn. Daarbij komt, zo stellen de Diamonds, dat koemelk caseïne bevat, een eiwit dat ervoor zorgt dat de botten van kalfjes goed groeien. Deze caseïne stolt in de maag en vormt daar een taaie moeilijk te verteren brij, die wel geschikt is voor het spijsverteringsstelsel van de koe (met haar vier magen), maar niet voor dat van ons. Mensen kunnen die taaie massa absoluut niet goed verwerken en een deel van de kleverige caseïne blijft op de darmwand achter. En dat is een ernstige zaak. De darmen zijn nu minder doorlaatbaar en de voedingsstoffen uit ons voedsel kunnen niet meer goed worden doorgegeven aan het
bloed. Er kunnen vitamine- en mineralentekorten ontstaan. En er kunnen ook stofwisselingsstoornissen optreden, die op hun beurt weer tal van aandoeningen geven.

En er is nog meer. De bijproducten van de melkvertering laten een giftig en bijtend zuur slijm achter in het lichaam. In dit slijm kunnen allerlei afvalstoffen van het lichaam opgeslagen worden: je lichaam raakt van binnen vervuild en daardoor wordt je
afweersysteem overbelast. Reken maar dat je je dan beslist niet fit meer voelt.


De gepensioneerde Amerikaanse chirurg dr. William A. Ellis was een van de eerste medici die het verband legde tussen zuivel en hartziekten, allergieën, migraine, artritis en een verminderde opname van vitaminen en mineralen. Hij bestudeerde dan ook veertig jaar lang de mogelijke negatieve gevolgen van het gebruik van zuivel. Hij noemt melk en zuivelproducten ‘geconcentreerd voedsel’: voedsel dat nooit samen met een ander geconcentreerd voedingsmiddel gegeten of gedronken mag worden. Wie
toch graag melk, boter en kans nuttigt, doet dat dan niet samen met bijvoorbeeld brood aardappelen of spaghetti.

Melk: schoon en puur

Dan is er nog het misverstand dat melk lekker schoon en puur zou zijn. Helaas, onjuist. Koeien staan buiten en ademen constant vervuilde lucht in. Ze eten enorme hoeveelheden gras en snijmaïs dat vaak op vervuilde grond groeit. Ze drinken sloten
slootwater dat meestal sterk verontreinigd is. En al die gifstoffen die de arme koe binnenkrijgt, komen in de vetten van haar melk terecht. Bij het zuiveren van de melk worden wel bacteriën en andere micro-organismen verwijderd, maar gifstoffen uit het
milieu niet. Alleen al daarom is het niet verstandig veel melk te drinken. Soms ook komen de schoonmaak- en desinfectiemiddelen waarmee de leidingen van de melkmachine gereinigd worden in melk voor. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme hoeveelheden medicijnen – vooral ‘preventieve’ antibiotica – die de dieren’ gezond’ moeten houden en de hormonen die ze toegediend krijgen (ook al is dat bij de wet verboden).

Kun je eenvoudig niet zonder melk, drink dan in ieder geval biologisch dynamische melk, afkomstig van koeien die zo gezond mogelijk eten en drinken. Deze is te koop in natuurvoedingswinkels.

Test het zelf
Heb je (onverklaarbare) chronische gezondheidsklachten, eet dan eens zes weken achtereen geen melk, kaas, boter, slagroom, vla of andere toetjes, chocolade, yoghurt, ijs of andere producten waar melk, lactose of wei in zit (lees dus de etiketten van ieder verpakt voedingsmiddel). Verminderen je klachten, dan is het duidelijk dat zuivel voor
jou slecht is. Houd er rekening mee dat koemelk ook in brood, margarine, frisdranken, koekjes, snoep en vleeswaren kan voorkomen. Wil je een volledige lijst van voedingsmiddelen met melkbestanddelen, vraag dan de brochure Koemelkallergie en
Lactose intolerantie aan bij Stichting AII-in/Studiecentrum Milieugeneeskunde, Wageningen.

Melk: de alternatieven
Bio yoghurt: Veel mensen denken dat bio yoghurts de bezwaren van melk niet kennen. Feit is dat de speciale bacteriën die van koemelk biogarde maken voor je darmflora heel gezond zijn. Helaas bevatten de bio yoghurts verder dezelfde ongezonde bestanddelen als melk.
Kwark: gewone kwark is net zo vet en eiwitrijk als melk. Alleen magere kwark bevat 0% vet. Voor de lijn en hart- en bloedvaten is magere kwark dus beter, maar verder kent ook dit zuivelproduct dezelfde nadelen als melk.
Sojamelk: de ‘melk’ gemaakt van sojabonen is minder vet dan gewone melk, bevat minder giftig stoffen, geen caseïne en wel plantaardige eiwitten. Omdat kleine kinderen eiwitten nodig hebben voor de groei, krijgen zij vaak sojamelk. Toch blijkt nu dat er toch mensen zijn die allergisch op soja reageren. Het nadeel van dit melk alternatief is dan ook dat de eiwitten in soja niet gemakkelijk te verteren zijn. Als je bovendien dagelijks vlees of vis eet, loop je met sojamelk de kans te veel eiwitten binnen te krijgen. Nog een nadeel: sojamelk is een wit drankje dat absoluut niet naar melk smaakt. Er zijn Yoghurttoetjes’ van soja, die – omdat ze met vruchten op smaak gebracht zijn – wel een smakelijk alternatief vormen voor zuiveldesserts. Maar waarom zou je?
Toetjes is niet nodig.
Granenmelk: is minder vet en minder rijk aan eiwitten dan sojamelk, maar bevat meer koolhydraten. Bovendien is granenmelk in Nederland vaak slecht verkrijgbaar. 
Rijstmelk: is ook minder vet, minder rijk aan eiwitten en rijker aan koolhydraten dan sojamelk. Het heeft een lekker zoet smaakje, maar is wat waterig. Wil je echt gezond bezig zijn, let er dan op dat de rijst waarvan de melk gemaakt is, biologisch werd verbouwd. Zo krijg je een minimum aan gifstoffen in je lijf en is rijstmelk een prima alternatief voor zowel koemelk als sojamelk.


Het bereiken van de nieuwe groep jongeren in de leeftijd tot 40 jaar is moeilijk. En de vraag naar positieve informatie is niet gemakkelijk. 

Jouw informatie komt bijna uitsluitend voorbij via de eigen gekozen digitale snelweg. Welk nieuws wil jij regelmatig lezen? Alleen absolute onzin? 


Facebook CONNECT7913. wil kennis delen aan jou. Meedoen? Hoe? LIKE de pagina CONNECT7913.